Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Gängen kan skada Göteborgs varumärke

Göteborgarnas positiva bild av sin hemstad börjar krackelera, menar varumärkesexperten Eva Ossiansson – Göteborgs invånare är dess främsta ambassadörer och om staden ska överleva måste den attrahera människor och företag, säger hon.

De senaste årens gängkrig i Göteborg har mer och mer börjat påverka bilden av Göteborg, både bland göteborgare själva och utanför staden. I förlängningen kan det till och med påverka om företag väljer att etablera sig här eller i stället väljer en kranskommun där de anställda hellre vill bo. Det menar Eva Ossiansson, varumärkesexpert på Handelshögskolan.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det är två bilder av Göteborg, det är glada kaniner och det är skottlossningar. De lirar inte så bra ihop om man får säga så. En död kanin kan inte attrahera någon, säger hon.

I och med att två män gick in på Vår krog och bar på Vårväderstorget i mars i år och sköt ihjäl två personer och skadade ytterligare åtta flyttade gängkriminaliteten ut i det offentliga rummet på ett nytt sätt.

– Vi är ju en väldigt segregerad stad och när en sån sak händer blir det våldet påtagligt, även för dem som bor i områden där man inte tidigare upplevt någon problematik. Folk börjar tänka, ”tänk om jag befunnit mig där”.

När göteborgarnas bild av sin egen stad börjar förändras finns också en risk att det sprider sig till omvärlden, både till företag och till turister.

– Det har skett ett skifte här, göteborgarna är inte längre odelat positiva till sin stad. Många känner sig inte lika trygga som förut och det blir mer och mer problematiskt. Göteborgs viktigaste ambassadörer är de som lever här.

Om den här trenden skulle fortsätta, menar hon, skulle viljan att besöka Göteborg kunna påverkas negativt.

Varken på Göteborg & co eller på två av Göteborgs främsta turistmål Svenska Mässan och Liseberg har man dock sett att skjutningarna påverkat bilden av Göteborg bland besökare.

– Både som göteborgare och som marknadsförare av Göteborg är det här väldigt oroande men vi kan inte se några direkta effekter. Hur det kan förändras långsiktigt är dock väldigt svårt att säga, säger Stefan Gadd, presschef på Göteborg & co.

På Liseberg är bilden densamma. Hur det kan tänkas påverka eller har påverkat verksamheten har inte diskuterats, enligt Lisebergs informationschef Julia Vasilis.

– Jag tror att det är en större fråga för oss som bor i Göteborg än för turister. För dem är det Liseberg, Haga och Avenyn som gäller i första hand. Men det är klart, allt påverkar ju helhetsbilden av Göteborg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.