Göteborg stiger i skolrankning

Göteborgs skolor har blivit bättre, men ligger fortfarande långt ner jämfört med övriga landet. Det visar Lärarförbundets årliga rankning av landets bästa skolkommuner. – Det är positivt förstås, vi ser att det går åt rätt håll i våra skolor, säger Karin Pleijel (MP), skolkommunalråd.

ANNONS
|

Lärarförbundets årliga rankning av landets bästa skolkommuner har gjorts. Göteborg har klättrat jämfört med förra året men ligger fortfarande långt ner i rankningen. I år hamnade Göteborg på plats 179 bland landets sammanlagt 290 kommuner. Det var några kliv uppåt jämfört med året innan då Göteborg placerade sig på plats 197 – 2015 var det plats 211.

– Det är positivt förstås, vi ser att det går åt rätt håll i våra skolor. Man ska såklart alltid ta det med en nypa salt, men det är alltid värdefullt att titta på de kriterier som Lärarförbundet använder sig av för att se om det är något särskult som sticker ut, säger Karin Pleijel.

ANNONS

LÄS MER: Fler tar gymnasieexamen i Göteborg

Vad tror du att det beror på att Göteborg har klättrat i rankningen?

– Vi jobbar väldigt målmedvetet på våra skolor med det vi kallar för systematiskt kvalitetsarbete, med tydligt resultatfokus, tidiga insatser och för att se till så att ingen elev hamnar mellan stolarna. Sen har vi satsat på skolan i flera år i Göteborg, inte minst med ökade resurser från centralt håll.

Vad tror du bör göras för att Göteborg ska rankas högre nästa år?

– Jag tror att vi är väldigt mycket på rätt väg, nu när vi ska in i en ny organisation när det gäller skolan. Vi ska vara extra måna om läsförmåga, att den sätter sig tidigt hos varje elev. Har du inte en bra läsförståelse när du går in i fjärde årskurs så kommer det bli tufft, så vi ska fortsätta fokusera på varje enskild elev och såklart fortsätta satsa på skolan generellt!

"Behövs ett rejält lyft"

Enligt Helene Odenjung (L), kommunalråd med ansvar för skolan inom Alliansen i Göteborg, behövs en förändring inom skolan i Göteborg.

– Göteborg behöver verkligen göra ett rejält lyft av skolan och prioritera att alla elever möts av positiva och höga förväntningar. Vid en första anblick kan det verka positivt att vi ökar något men det beror på att andra har blivit sämre. Alla kriterier som vi kan påverka själva som resurser, friska lärare, lärarlöner och betygsresultat faller, säger hon.

ANNONS

LÄS MER: Hagaskolan tackar nej till simskola

Vellinge har mer eller mindre lagt beslag på förstaplatsen i Lärarförbundets årliga rankning Bästa skolkommun. Det är fjärde året i rad kommunen ligger högst, före tvåan Orust. Därefter följer Ovanåker, som på två år klättrat från en anonym mittenplacering till topp tre. Man kan fråga sig vad som hände.

– Vi blev själva förvånade. Vi hade satt upp det politiska målet att höra till topp 20 år 2020 så det här gick oväntat fort, säger kommunalrådet Yoomi Renström (S).

Lugna skolor en förklaring

I Lärarförbundets sammanställning utmärker sig Ovanåker med hög lärartäthet, låga sjuktal bland lärarna och hög andel niondeklassare med godkända betyg i alla ämnen. Yoomi Renström säger att en del av förklaringen är lugna och trygga skolor, relativt låg personalomsättning och att lärarkåren förstärkts med specialpedagoger.

– Men det viktiga är hur lärarna arbetar. Vi har arbetslag som lyckas fånga upp de elever som har svårigheter, och jobbar med dem hela skoltiden. Det ska vi sprida till hela skolverksamheten. Vi har också gått in i Skolverkets projekt Samverkan för bästa skola, vilket är ett sätt att hitta metoder för jämna, goda resultat, säger Yoomi Renström.

LÄS MER: Angrip orsaken till att ungdomar spårar ur

ANNONS

Andra kommuner som förbättrat sina resultat markant på ett eller två år är Osby, Orsa, Åsele, Arjeplog, Nora och Mjölby.

– Det vi ser generellt för de kommuner som klättrar eller hamnar i topp på listan är att politikerna satt sig ned tillsammans med lärarprofessionen, enats om en målsättning och säkerställt att det finns resurser, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Övergripande problem i alla kommuner

Hon är övertygad om att den återkommande rankningen påverkar kommunerna.

– Vad gömmer sig bakom sjukskrivningarna? Varför rankas vi lägre i lärartäthet trots att vi anställt fler lärare? En rankning ger inte alla svar, men vi vet att Bästa skolkommun driver skolutveckling.

Samtidigt brottas alla kommuner med övergripande problem som lärarbrist och försämrad likvärdighet.

– Det är ju inte så i dag att kommunpolitiker kan garantera att alla elever undervisas av behöriga lärare och redan där brister likvärdigheten, säger Johanna Jaara Åstrand.

ANNONS