Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Fula tricks" får kunder att byta elbolag

Två dagar efter att elmätaren bytts ringde Energibolaget i Sverige. - Oförskämt att de kör med så fula tricks, säger Ann Törnblom på Göteborg Energi, som fått många samtal från drabbade kunder.
Alla hushåll ska få fjärravlästa elmätare och Lars, en läsare i Högsbo, fick sin elmätare utbytt en torsdag.
- Tre dagar efteråt, på söndagen, ringde en man från Energibolaget i Sverige upp mig. Han sade att de hade varit hos mig och bytt elmätare och påstod att hade man bytt mätare skulle man också byta eldistributör. Han fortsatte med att berätta att de var fem öre billigare per kilowatttimma än övriga bolag och att bytesmånaden skulle vara gratis.

När Lars bad om att få ett brev med information hemskickat fick han till svar att Energibolaget i Sverige håller sina låga priser genom att ha låga kostnader och att de inte hade råd att skicka ett sådant brev till honom.

Ytterligare en vecka senare ringde bolaget upp Lars igen och ville ha reda på vilken eldistributör han hade.
- Jag vägrade eftersom jag tyckte det verkade mycket skumt och att de använde sig av felaktiga marknadsföringsmetoder. Jag fick intrycket att de hade koll på exakt var Göteborg Energi hade bytt elmätare.

Ann Törnblom, pressansvarig på Göteborg Energi, är väl medveten om problemet.
- Vi har fått ett 50-tal samtal från människor som blivit uppringda av Energibolaget i Sverige. Speciellt är det boende i Olskroken och Lunden och vi har intrycket av att de mest inriktar sig på äldre människor, säger hon.

Göteborg Energi är noga med att inte gå ut med exakt information om var mätarbytena sker, enligt Ann Törnblom bland annat för att undvika problem vid eventuella förseningar.
- Det måste vara så att Energibolaget i Sverige är ute och ser var vi är och installerar nya elmätare, är hennes förklaring till att företaget vet vilka abonnenter de skall ringa.

- Det här är jättetråkigt och vi har övervägt hur vi själva skall agera. Det blir ju en väldigt velig bild för kunden: först delade vi och Vattenfall på Plusenergi, sedan mätarbytet och nu detta.

Energibolaget i Sverige är ett eldistributionsbolag som varit i blåsväder tidigare. På sin hemsida skriver företaget att de arbetar enligt principen "Inget krångel. Inga jippon. Inget tjafs. Bara el.".
- Mängder av människor står i kö för att få sina elmätare bytta. Energibolaget i Sverige kommer att ringa till många. Och många kommer att bli lurade om de påstår att man måste byta eldistributör för att man byter mätare, säger Lars i Högsbo.

Han ger tipset till den som blir uppringd av ett elbolag att aldrig lämna ut sitt personnummer eller det abonnemangsnummer man har hos sitt nuvarande elbolag.
- Gör du det kan de byta elbolag utan att du vet om det.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.