Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Frossan kan börja

I dag ska du köpa en Ferrari. Alternativt en Silver Dollar eller en Candy Prince. Den 15:e januari är tulpanens dag.

När man går in i en tulpanodling förväntar man sig ett hav av färg. Men hos Lennartssons Handelsträdgård i Väröbacka är allt grönt. Tulpanerna står i prydliga rader i växthuset. Vissa är bara några centimeter, andra är fullvuxna och ska precis plockas. Men de får inte ha slagit ut, alltså är de alla fort- farande gröna. På 4 000 kvadratmeter odlas här 6,5 miljoner tulpaner per år. Eller ungefär så många som köps i Sverige under en veckas tid. Vi köper alltså ungefär en miljon tulpaner om dagen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Tina Corneliusson arbetar med försäljning på Lennartssons. Hon tror sig veta varför tulpanen är en av de mest köpta snittblommorna i Sverige.

– Tulpanen symboliserar vår. Det blir en färgklick nu när det är så mörkt och kallt ute, säger hon. Det är därför som det är här uppe i norr som det säljs mest tulpaner per person i hela världen.

Hos Lennartssons odlar man 74 olika sorters tulpaner. Men det finns cirka 6 000 tulpansorter att välja mellan, tio nya sorter tillkommer varje år och de kommer i alla möjliga färger och former. Vilken färg man vill ha på sina tulpaner varierar mellan olika år och olika konsumentgrupper. Äldre damer vill ha dem färgglada. Unga innerstadsmänniskor vill ha vita.

– För tjugo år sedan ville ingen ha vita tulpaner. Nu är det trendigt, berättar ägaren Bengt Lennartsson. Och för tio år sedan var hälften av alla tulpaner som såldes gula. Nu köps gula bara till påsk.

Lennartssons har specialiserat sig på tulpaner men producerar bara en liten del av alla tulpaner som säljs i Sverige. Lökarna köps in från Holland direkt efter midsommar och fryses sedan in i väntan på den perfekta tidpunkten att tinas upp i växthuset. Sedan går det fort. Tre veckor i värmen, sedan måste tulpanerna snabbt skördas och köras ut till butikerna, så att de inte hinner slå ut innan kunden har hunnit sätta dem i vasen.

Av de tulpaner vi köper är ungefär tre fjärdedelar svenskodlade. De importerade är billigare men både konsumenter och grossister föredrar svenska producenter. Därför ser Bengt Lennartsson och Tina Corneliusson med tillförsikt på tulpanbranschen i Sverige.

– 1985 när vi började odla drev vi upp 365 000 blommor om året. I dag driver vi upp så många per vecka, säger Bengt Lennartsson, och vandrar ner för växthusgången omringad av det gröna havet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.