Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Fritt fram för försäljare i mobilen

Från den 1 februari nästa år kan du bli uppringd av en telefonförsäljare på din mobil. Det datumet gäller nämligen för de nya etiska reglerna som gör att försäljare även får ringa till konsumenters mobiltelefoner.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Vad vi gör nu är att vi skapar harmoni mellan lagstiftning, nix-register och etiska regler som gör att det blir enkelt för konsumenter och näringsidkare med vad som gäller, säger Tina Walroth, vd för branschorganisationen Kontakta, efter att man på måndagen presenterat förändringen.

Tidigare har det så kallade nix-registret gällt enbart fast telefoni. För den som nu vill att även mobiltelefonen ska inkluderas krävs att man själv "nixar" mobiltelefonen.

TT: Kommer inte folk bli sura över att bli nedringda av olika försäljare?

- Vill du spärra så räcker det med ett samtal. Det är en väldigt enkel manöver för konsumenten.

Fakta: Här hittar du nix-registret

Fakta: Så spärrar du telefonen
Abonnemanget kan spärras på två sätt:
1. Från telefonnumret du vill spärra – ring 077 228 00 00 (mobil eller fast telefon) eller 020 27 70 00 (endast fasta telefoner).
Svara på ett par frågor och numret läggs in i nix-registret.
2. Skicka ett undertecknat brev till adressen: Nix telefon, Box 600, 833 24 Strömsund.
I brevet måste det anges vilket nummer som ska spärras.
Från den 1 februari behöver även mobiltelefonsabonnemang spärras även om ägaren till abonnemanget valt att spärra sin fasta telefon.
Har du flera abonnemang måste samtliga spärras. Spärrningen sker efter abonnemang – inte person. (TT)