Min dotter åker mycket kommunalt, något jag tycker är bra att vi uppmuntrar våra ungdomar att göra. För några veckor sedan fick jag ett sms där hon bad att få låna mitt månadskort. Jag skickade henne kortet och 45 minuter senare gick hon på en spårvagn. Av okänd anledning tog det längre än vanligt att kortet kom fram. En kontrollant kom ombord och såg att kortet var på väg att visas, men gav ändå böter. 30 sekunder senare visade min dotter fram den giltiga biljetten, men kontrollanten brydde sig inte. Trots överklaganden vägrar Securitas, som sköter biljettkontrollen, att ändra sitt beslut.
LÄS MER:Stoppa fusket – förändra biljettkontrollerna
Hade min dotter köpt en enkelbiljett när hon såg kontrollanten hade jag inte tyckt det var konstigt. Men nu var hon lugn i sin övertygelse att hon hade min biljett.
SJ har en helt annan policy. När vi har kontaktat dem för olika problem med biljetter har de löst situationerna på ett smidigt och trevligt sätt. Det ger en bra upplevelse och incitament för ungdomar att fortsätta åka kollektivt. Securitas hänvisar kunder som drabbats av teknikstrul till tingsrätten. Dåligt, tycker jag.
Kommunaltrafikant
LÄS MER:Fredriks identitet kapades av tjuvåkare – får ingen hjälp av Västtrafik