Vilks kan inte ställas till svars för hur hans konstverk tolkas, anser insändarskribenten.
Vilks kan inte ställas till svars för hur hans konstverk tolkas, anser insändarskribenten. Bild: Kenny Hjälte

Vilks förtjänar visst en plats på Moderna museet

I dag ser vi att Lars Vilks har avtäckt såväl yttrandefriheten som självcensuren och gör därmed betraktaren till en del av konstverket, skriver Dan Settergren.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Förstår Gitte Ørskou, som är överintendent på Moderna museet i Stockholm, att hon är del av Lars Vilks konstverk?

På DN Debatt (11/10) frågar sig konstkritikern Mårten Arndtzén, hur Gitte Ørskou vet att framtiden saknar behov av Lars Vilks rondellhund.

Upprinnelsen till detta är Lars Vilks utmanande teckning av en rondellhund, vilken enligt hans egen utsago är en avbild från en bild föreställande en man som antas ha sett ut på detta sätt. Till saken hör att mannen på bilden anses av många ha varit en profet. Det är alltså inte profeten Lars Vilks har avbildat utan en tolkning av densamma.

ANNONS

LÄS MER:Moderna muséet ratar Lars Vilks omtalade rondellhund

Så vad är då konst? Vid den tid då konstverket skapades var det praxis att smycka rondeller med just ett konstverk, vilket det finns många av i Sverige med olika teman.

Men en framstående konstnärs förmåga utgår från seendet. Lars Vilks iaktagelseförmåga kan därför inordnas i en konstnärlig produktion där han sett något som andra människor ännu inte tidigare sett. En vanlig företeelse i konsthistoriska sammanhang. Det är heller inte alls säkert att konstnären själv varit medveten om detta eller vilka konsekvenser det skulle leda till.

I dag ser vi att Lars Vilks har avtäckt såväl yttrandefriheten som självcensuren och gör därmed betraktaren till en del av konstverket. Därför kan inte Lars Vilks ställas till svars för betraktarens upplevelse och tolkning av konstverket.

LÄS MER:Inget museum kommer våga ta in Vilks teckning

Moderna museet är en statlig förvaltningsmyndighet som är underställd Kulturdepartementet. Som ledare för Moderna Museet kan Gitte Ørskou inte motarbeta myndighetens uppdrag och därför måste hon som chef lägga konstnärliga ambitioner åt sidan till förmån för myndighetens värderingar.

De blir alla delaktiga i konstverket så snart de vidrör det. Det, om något, är värt att uppmärksamma i den moderna konsthistorien. Därför har Lars Vilks förtjänat en plats på Moderna museet, men också en plats på yttrandefrihetens tribun.

ANNONS

Dan Settergren

LÄS MER:Tyst i Göteborgs konstvärld om Lars Vilks kontroversiella verk

LÄS MER:Nimis är en symbol för islamofobi och bör brännas ner

LÄS MER:Nimis är en symbol för islamofobi och bör brännas ner

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS