Förstår Gitte Ørskou, som är överintendent på Moderna museet i Stockholm, att hon är del av Lars Vilks konstverk?
På DN Debatt (11/10) frågar sig konstkritikern Mårten Arndtzén, hur Gitte Ørskou vet att framtiden saknar behov av Lars Vilks rondellhund.
Upprinnelsen till detta är Lars Vilks utmanande teckning av en rondellhund, vilken enligt hans egen utsago är en avbild från en bild föreställande en man som antas ha sett ut på detta sätt. Till saken hör att mannen på bilden anses av många ha varit en profet. Det är alltså inte profeten Lars Vilks har avbildat utan en tolkning av densamma.
LÄS MER:Moderna muséet ratar Lars Vilks omtalade rondellhund
Så vad är då konst? Vid den tid då konstverket skapades var det praxis att smycka rondeller med just ett konstverk, vilket det finns många av i Sverige med olika teman.
Men en framstående konstnärs förmåga utgår från seendet. Lars Vilks iaktagelseförmåga kan därför inordnas i en konstnärlig produktion där han sett något som andra människor ännu inte tidigare sett. En vanlig företeelse i konsthistoriska sammanhang. Det är heller inte alls säkert att konstnären själv varit medveten om detta eller vilka konsekvenser det skulle leda till.
I dag ser vi att Lars Vilks har avtäckt såväl yttrandefriheten som självcensuren och gör därmed betraktaren till en del av konstverket. Därför kan inte Lars Vilks ställas till svars för betraktarens upplevelse och tolkning av konstverket.
LÄS MER:Inget museum kommer våga ta in Vilks teckning
Moderna museet är en statlig förvaltningsmyndighet som är underställd Kulturdepartementet. Som ledare för Moderna Museet kan Gitte Ørskou inte motarbeta myndighetens uppdrag och därför måste hon som chef lägga konstnärliga ambitioner åt sidan till förmån för myndighetens värderingar.
De blir alla delaktiga i konstverket så snart de vidrör det. Det, om något, är värt att uppmärksamma i den moderna konsthistorien. Därför har Lars Vilks förtjänat en plats på Moderna museet, men också en plats på yttrandefrihetens tribun.
Dan Settergren
LÄS MER:Tyst i Göteborgs konstvärld om Lars Vilks kontroversiella verk
LÄS MER:Nimis är en symbol för islamofobi och bör brännas ner
LÄS MER:Nimis är en symbol för islamofobi och bör brännas ner