Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: KATARZYNA KORZA / TT

Vi planerar ingen PR-kampanj

Vi planerar inte någon PR-kampanj, däremot behöver vi på olika sätt berätta om lärarnas och rektorernas arbete på skolorna, skriver Marie Åhman, Göteborgs grundskoleförvaltning.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik till HP Tran, 26/11

Vi planerar inte någon PR-kampanj, inte heller planerar vi att göra någon reklamfilm. Däremot behöver vi på olika sätt, i olika sammanhang, berätta om lärarnas och rektorernas arbete på skolorna. Inte minst om vi ska få fler att vilja bli lärare, vilket är skolans största utmaning.

Redan i dag är det brist på lärare i både Göteborg och resten av landet. Sverige förväntas år 2025 sakna ungefär 65 000 lärare. Detta samtidigt som det även saknas personal inom flera andra yrkesgrupper. Konkurrensen om arbetskraften är med andra ord stor. Samtidigt vet vi att det är lärare som rekryterar lärare och rektorer som rekryterar rektorer. Då behövs dina och dina kollegors röster. Inte för att berätta om hur ”kul” det är att vara lärare, utan för att berätta om yrket.

Grundskoleförvaltningen kommer inte att kunna lösa den här problematiken själva men vi behöver göra det vi kan. Ett sätt är att berätta om vad vi gör i skolan. Därför filmar vi på några skolor i Göteborg. Ett annat sätt är att prata med lärare och rektorer om hur det är att arbeta i skolan, det gör vi också. Du och dina kollegor får gärna delta i det arbetet. Slå mig en signal, så kan vi prata om hur.

Marie Åhman

kommunikationschef, Göteborgs grundskoleförvaltning