Någon empati för kunderna verkar inte piloterna ha, skriver insändarskribenten.
Någon empati för kunderna verkar inte piloterna ha, skriver insändarskribenten. Bild: Olof Ohlsson

Vi och Saras sommarklänning blev också kvar

Alla hotellrum nere vid det blå Medelhavet stod plötsligt tomma, allt för en princip utan empati för dem som betalar piloternas löner, skriver signaturen Björn.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Redan för ett år sedan hade Familjen Eriksson bokat en resa till Medelhavet för att vila upp sig. Sara, Viktor och de tre barnen hade verkligen sett fram emot att få rå om sig och ha det fint i solen.

Barnen hade fått nya badkläder och Sara hade köpt en ny blommig sommarklänning som hon skulle ha på sig de varma sommarkvällarna. Viktor hade behövt ta ut extra semesterdagar utan lön för att resan skulle bli av. Barnen hade ritat teckningar som illustrationer på hur de trodde det såg ut i Medelhavet. Pengar var sparade i ett år och de skulle nog räcka till det som behövdes under resan. Alla barnen hade sålt majblommor och förtjänsten skulle gå till fri glass under hela resan.

ANNONS

Dagen innan resan fick de tyvärr ett kort meddelande om att resan inte skulle bli av. De välbetalda piloterna hade nämligen bestämt sig för att de inte ville jobba för sina kunder, som i längden faktiskt betalar deras höga löner. 30 000 resenärer om dagen fick liknande besked.

Alla hotellrum nere vid det blå Medelhavet som var bokade stod plötsligt tomma. Dominoeffekten slog till och många bord på restaurangerna stod tomma. Någon empati för kunderna verkar inte piloterna ha.

Sara får hoppas att det blir någon varm sommarkväll i Sverige så att hon får använda sin blommiga sommarklänning. Eller så får hon lämna tillbaka den inom 30 dagar.

Björn

LÄS MER:Flygplatskaos och strejker hotar i Europa

LÄS MER:SAS har en strejkkultur av en anledning

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS