Vi måste bort från trängseln

Har du andra förslag som löser trängsel och ekonomin för utbyggd kollektivtrafik lyssnar vi gärna!, skriver Karin Pleijel (MP), kommunalråd i opposition, och Ulrika Frick (MP), regionråd.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS
|

Replik

till Håkan Andersson, 12/3, och Putte P, 13/3

Håkan Andersson skriver om folkomröstningen 2014, som handlade om trängselskatt skulle delfinansiera den statliga satsningen Västsvenska paketet. Efter­som en majoritet sa nej utreddes andra alternativ till medfinansiering. Men kraftigt höjd skatt för göteborgarna och fler trafikhinder ansåg en stor politisk majoritet både var sämre, dyrare och mer orättvisa alternativ än trängselskatt. I paketet ingår Västlänken, Hisingsbron och Marieholmstunneln. Dessa är knappast vad som brukar kallas “elefanter”, eftersom de är synliga, fullt finansierade och genomförs just nu. Förvisso är de stora projekt.

Putte P har en vardag av långpendlande med bil genom staden, och vi har full respekt för er som är beroende av bil i dagsläget. Med fler pendelparkeringar och miljödifferentierade priser på trängselskatten, kan miljöbättre bilar uppmuntras och bilen lättare kombineras med andra färdmedel, utan att vi äventyrar miljön och hälsan för göteborgarna.

ANNONS

Då kan vi inte passivt se på när trängseln bara ökar och kollektivtrafiken inte byggs ut i förhållande till behoven.

Göteborgsregionens befolkning växer. Då kan vi inte passivt se på när trängseln bara ökar och kollektivtrafiken inte byggs ut i förhållande till behoven. Vi behöver lösa båda dessa problem. Höjd och differentierad trängselskatt löser båda. Västlänken skapar reseströmmar under mark, men ovan mark tar kollektivtrafik, gång och cykel vid. Där kan bland annat Metro-bussar längs ringar i mellanstaden avlasta centrum, och dessa finns med i målbild KOLL2035 (antagen vision för kollektivtrafikens utbyggnad till 2035). Om Metro-bussar löser just dina behov vet vi ju inte, men sträckningarna bygger på behov utifrån resandemönster.

Det saknas tyvärr många miljarder i finansiering för Metrobussar, och de pengarna behöver komma någonstans ifrån. En del kan säkert sökas från staten och kanske EU, men dessa parter kräver medfinansiering. Har du andra förslag som löser trängsel och ekonomin för utbyggd kollektivtrafik lyssnar vi gärna!

Karin Pleijel (MP), kommunalråd i opposition

Ulrika Frick (MP), regionråd

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS