Ett höghastighetståg i Japan.
Ett höghastighetståg i Japan. Bild: JANERIK HENRIKSSON / TT

Vi kommer inte att klara av höghastighetstågen

All avancerad utbildning till trots klarar vi inte detta, skriver insändaren.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

I sin bok ”Ingenjörerna” berättar Gunnar Wetterberg om Sveriges utveckling från fattigt bondeland till välmående industrination. När de stora uppfinningarna skulle skalas upp från hantverk till industri uppstod många problem. En del av dessa problem avhjälptes genom att man startade afton- och söndagsskolor där man kunde läsa matematik, fysik, kemi, konstruktionslära, med mera.

Det fantastiska är att dessa aftonskolor fanns kvar ända in på 1970-talet. I många år kompletterades de dessutom av brevskolor som Hermods och NKI. På mindre än hundra år förvandlades Sverige till en välmående industrination och blev till och med världsledande inom många områden, framgångar som i stor utsträckning kan tillskrivas den växande skaran av ambitiösa och kunniga ingenjörer.

ANNONS

Det vore klädsamt om man samtidigt gjorde klart för landets skattebetalare att denna typ av tåg inte kommer att tillverkas inom landet utan sannolikt i Kina.

Sedan började någonting gå snett. Man kan här inte låta bli att citera Evert Taube när han i en av sina visor skriver att ”det är krig och politik som förstört vår värld”. Eftersom Sverige inte varit utsatt för något krig återstår bara politiken.

Efter andra världskrigets slut var Sverige en av världens 3–4 största skeppsbyggarnationer, i dag byggs bara dyra fritidsbåtar. Statens Järnvägar var Nordens största företag och hade monopol på all transport av folk och gods. Lok, vagnar och övrig material tillverkades inom landet. I dag är SJ en spillra av sitt gamla jag och måste numera kämpa med utländska operatörer om passagerarna.

Det är mot denna bakgrund man ska se allt tal om höghastighetståg. Det vore klädsamt om man samtidigt gjorde klart för landets skattebetalare att denna typ av tåg inte kommer att tillverkas inom landet utan sannolikt i Kina. All avancerad utbildning till trots klarar vi inte detta.

Det är beklagligt att konstatera men redan år 2004 skrev Göran Hägg i sin bok ”Välfärdsåren” : ”ingenting gör idag Sverige unikt”.

Grånad ingenjör

LÄS MER:Rekordlångt godståg testkörs

LÄS MER:Experter: Järnvägen har varit eftersatt i 40 år

LÄS MER:Recension: Ingenjörerna av Gunnar Wetterberg

LÄS MER:Dryga EU-böter för tågkartell

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS