I sin bok ”Ingenjörerna” berättar Gunnar Wetterberg om Sveriges utveckling från fattigt bondeland till välmående industrination. När de stora uppfinningarna skulle skalas upp från hantverk till industri uppstod många problem. En del av dessa problem avhjälptes genom att man startade afton- och söndagsskolor där man kunde läsa matematik, fysik, kemi, konstruktionslära, med mera.
Det fantastiska är att dessa aftonskolor fanns kvar ända in på 1970-talet. I många år kompletterades de dessutom av brevskolor som Hermods och NKI. På mindre än hundra år förvandlades Sverige till en välmående industrination och blev till och med världsledande inom många områden, framgångar som i stor utsträckning kan tillskrivas den växande skaran av ambitiösa och kunniga ingenjörer.
Det vore klädsamt om man samtidigt gjorde klart för landets skattebetalare att denna typ av tåg inte kommer att tillverkas inom landet utan sannolikt i Kina.
Sedan började någonting gå snett. Man kan här inte låta bli att citera Evert Taube när han i en av sina visor skriver att ”det är krig och politik som förstört vår värld”. Eftersom Sverige inte varit utsatt för något krig återstår bara politiken.
Efter andra världskrigets slut var Sverige en av världens 3–4 största skeppsbyggarnationer, i dag byggs bara dyra fritidsbåtar. Statens Järnvägar var Nordens största företag och hade monopol på all transport av folk och gods. Lok, vagnar och övrig material tillverkades inom landet. I dag är SJ en spillra av sitt gamla jag och måste numera kämpa med utländska operatörer om passagerarna.
Det är mot denna bakgrund man ska se allt tal om höghastighetståg. Det vore klädsamt om man samtidigt gjorde klart för landets skattebetalare att denna typ av tåg inte kommer att tillverkas inom landet utan sannolikt i Kina. All avancerad utbildning till trots klarar vi inte detta.
Det är beklagligt att konstatera men redan år 2004 skrev Göran Hägg i sin bok ”Välfärdsåren” : ”ingenting gör idag Sverige unikt”.
Grånad ingenjör
LÄS MER:Rekordlångt godståg testkörs
LÄS MER:Experter: Järnvägen har varit eftersatt i 40 år
LÄS MER:Recension: Ingenjörerna av Gunnar Wetterberg
LÄS MER:Dryga EU-böter för tågkartell