Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Vi är i för stor utsträckning upptagna med annat än det patientarbete som vi är anställda för, beklagar Linda Olsson. Bild: Stefan Berg
Vi är i för stor utsträckning upptagna med annat än det patientarbete som vi är anställda för, beklagar Linda Olsson. Bild: Stefan Berg

Vi har för lite tid för patienterna i primärvården

Vad är det för omtänksamhet vi ger våra gamla och sjuka om de inte ens kommer fram till en levande människa på telefon? skriver Linda Olsson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Jag undrar hur ledande politiker och tjänstepersoner i Västra Götalandsregionen och Närhälsan tänker kring tillgängligheten i primärvården, och hur vårdpersonalen ska räcka till.

Mina 75-åriga föräldrar har det senaste året försökt boka tider på sin vårdcentral i Närhälsan. Redan klockan 8 möts de av telefonmeddelandet att tiderna är slut. Man uppmanas i telesvaret att gärna boka tid genom 1177 Vårdguiden. Efter att mamma till slut fått iväg ett meddelande med önskan om en bokad tid får hon dagen efter till svar att hon bör ringa nästkommande vardag klockan 8! Hur har det blivit så här?

LÄS MER: Slut på covidtester hos flera vårdcentraler i Göteborg

Jag ska ge er min bild, för jag jobbar själv som sjuksköterska inom Närhälsan. Allt som läggs på vårdpersonalen utöver patientarbetet tar tid från, just det, patientarbetet!

Vi är i för stor utsträckning upptagna med annat än det patientarbete som vi är anställda för. Vi läggs på uppgifter uppifrån som vi och våra chefer inte kan påverka.

Vi har under hösten till exempel bytt telefonsystem då en ny upphandling gjorts, trots att det bara var 2,5 år sedan det begav sig senast. Det nya har medfört flera månaders frustration och haltande i hela systemet, och med förseningar i patientarbetet eller uteblivet sådant som resultat. Helt i onödan! Ingen har bett om ett nytt telefonsystem!

LÄS MER: Därför får vissa inte välja arm för vaccinsprutan

Under hösten har också Närhälsans labbverksamhet genomgått en större förändring som också tar tid och skapar frustration. För vad? If it ain’t broke, don’t fix it!, liksom.

Ovan är bara ett par exempel på en allt krångligare vardag. Vem ser till att vårt uppdrag är genomförbart? Vem är ansvarig för att Närhälsans kärnvärden ”nytänkande, pålitlighet och omtänksamhet” inte bara förblir fina ord? Vad är det för omtänksamhet vi ger våra gamla och sjuka om de inte ens kommer fram till en levande människa på telefon, för att den levande människan är upptagen i telefonkö till supporten?

Linda Olsson

LÄS MER: Regionen tvingar bort unga läkare från primärvården

LÄS MER: Bra gjort att slopa regionens namnbyte