Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Stefan Berg

Vi behöver ingen ny kärnkraft

Det vore ekonomiskt vansinne att bygga en ny kärnkraftsreaktor, skriver Örjan.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Sverige nettoexporterade 2018 cirka 17 TWh. Elanvändningen i Sverige minskar. Sedan början av 2000-talet har den minskat med 13 TWh, ungefär lika mycket som de snart stängda kärnkraftsreaktorerna Ringhals 1 och 2 producerade 2018. Sveriges effektbehov var som störst vintern 2001, cirka 27000 MW. Den så kallade effektbristen är ett storstadsproblem och löses enkelt med förstärkning av kraftledningarna. På sikt med nya utlandsförbindelser. Fler utlandsförbindelser utöver nuvarande tjugotal planeras, till exempel Hansa Power Bridge mellan Skåne och Tyskland på 700 MW. Kabeln är planerad att tas i drift i mitten av 2020-talet. Sydvästlänken på 2x600 MW som skulle förse Skåne med mer elkraft redan i april 2015 fungerar fortfarande inte på grund av tekniska problem. Planen är att den tas i drift i år. Då kanske Malmö stad klarar bageriföretaget Pågens ökade behov.

Dessutom tillkommer 18 TWh vindkraft till slutet av 2022, en mer än fördubbling av dagens 17 TWh. Solcellsproduerad el växer också enormt. Som jämförelse kan nämnas att 1 miljon elbilar behöver 2,5 TWh/år.

Skulle det hypotetiskt under några timmar en kall vintermorgon uppstå effektbrist så är det i särklass billigaste sättet import. Sverige har en så kallad handelskapacitet på import av el på drygt 8000 MW som räcker och blir över. Någon ny jättedyr kärnkraft behövs inte. Att bygga en ny kärnkraftsreaktor för 80 miljarder för att den ska gå några timmar under en extremt kall vintermorgon vore ekonomiskt vansinne.

Det går också att styra elanvändningen med efterfrågeflexibiltet med laddning av elbilar samt reglering av efterfrågan under dygnet och stora batterilager.

Örjan