Nog är väl den politiska debatten ofta otydlig. Här kommer några förslag att göra den mer tillgänglig.
De personer som skriver debattartiklar avbildas ofta med intetsägande ansikten. De borde hellre illustreras med bilder ur deras naturliga miljöer. Till exempel våra bankdirektörer i sina tvättstugor. Eller Ebba Bush med en ABC-bok, Ylva Johansson badande i Medelhavet och miljöpartister på Skansen.
Några bra förebilder är Ulf Kristersson i jaktkläder när han säger att vi måste försvara våra gränser mot flyktingar. Eller när Jimmy Åkesson delar ut lappar till människor som just sluppit undan att drunkna i havet med texten: ”Kom inte hit, här luktar skit.”
De som skriver debattartiklar med försvar för vinster i välfärden är nästan alla lobbyister för privata företag eller deras organisationer. De skriver inte av egen fri vilja utan för att de får betalt av företagen. Deras mål är inte bra vård utan att skapa vinst åt ägarna. Därför borde medierna förse deras inlägg med varningstexter. Till exempel av den typ som omger alkoholreklam: ”Denna artikel kan allvarligt skada din hälsa och ditt förnuft” eller ”Denna text ökar risken för återkommande problem”.
Ett konsumentintresse är också att ange ett bäst före-datum för åsikter och personer. Till exempel för Stefan Löfven, Nyamko Sabuni och deras respektive partier.
Ser fram emot fler förslag.
Jan Molin
LÄS MER:Coronaspridningen svävade över debatten mellan Harrris och Pence