De senaste årens utveckling har redan visat hur svårt det är för småskaliga handlare att konkurrera med storskaliga köpcentrum. Om stadens hjärta fortsätter att blöda, kommer vi snart att stå inför en döende innerstad, där tomma lokaler och utarmad social interaktion blir vardag, skriver insändarskribenten.
De senaste årens utveckling har redan visat hur svårt det är för småskaliga handlare att konkurrera med storskaliga köpcentrum. Om stadens hjärta fortsätter att blöda, kommer vi snart att stå inför en döende innerstad, där tomma lokaler och utarmad social interaktion blir vardag, skriver insändarskribenten. Bild: Olof Ohlsson

Varför ska inte vi med bil få njuta av stadens puls?

Vi ser redan hur själlösa köpcentrum i ytterområden tar över, och nu ska stadens centrala puls punktmarkeras ytterligare genom att försvåra för de som vill njuta av det genuina stadslivet, skriver signaturen ”Kal å Ada med bilen”.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS

Planerna på att ta bort i stort sett alla parkeringsplatser runt Saluhallen på Kungstorget blir ett dråpslag mot vår stad. Beslutet hotar inte bara tillgängligheten till en av våra mest älskade mötesplatser, utan riskerar också att kväva stadens hjärta och själ. Vi ser redan hur själlösa köpcentrum i ytterområden tar över, och nu ska stadens centrala puls punktmarkeras ytterligare genom att försvåra för de som vill njuta av det genuina stadslivet.

Saluhallen är inte bara en marknadsplats; det är ett kulturellt och socialt nav som binder samman göteborgare från alla håll och kanter. Här möts människor för att handla lokala delikatesser, uppleva en unik atmosfär och vara en del av stadens gemenskap. Genom att eliminera parkeringsplatserna, försvårar man för besökare att ta sig dit, vilket gynnar de sterila köpcentra som saknar Saluhallens och kringliggande butiker och matställens charm och livfullhet. Hur ska våra äldre, barnfamiljer och de med rörelsehinder ta sig dit? Måste vi verkligen ge upp en av stadens få kvarvarande pärlor till förmån för bilfria ideal som inte är realistiska för alla?

ANNONS

De senaste årens utveckling har redan visat hur svårt det är för småskaliga handlare att konkurrera med storskaliga köpcentrum. Om stadens hjärta fortsätter att blöda, kommer vi snart att stå inför en döende innerstad, där tomma lokaler och utarmad social interaktion blir vardag. Det är en utveckling vi måste stoppa.

Låt oss istället satsa på lösningar som bevarar och främjar tillgängligheten till stadens centrum. Flexibla parkeringslösningar, bättre kollektivtrafik och hållbara alternativ måste balanseras så att alla kan ta del av stadens rika kultur och handelsutbud. Göteborg förtjänar en levande och pulserande innerstad, inte ett tomt skal.

Det är hög tid att vi värnar om våra lokala skatter och inte låter kortsiktiga beslut av stingpinnenostalgiska politiker underminera Göteborgs framtid. Låt oss rädda Saluhallen och dess parkeringsplatser för stadens skull.

Kal å Ada med bilen

ANNONS