Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Som vanligt när politiker tar beslut så brukar det bli fiasko, skriver insändaren. Bild: Fredrik Sandberg/TT
Som vanligt när politiker tar beslut så brukar det bli fiasko, skriver insändaren. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Varför gäller inte reglerna även flyget?

Förslaget om halvfulla tåg och bussar är mycket illa genomtänkt och frågan är – hur ska detta efterföljas, skriver Christer Wilhelmsson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Sedan den 14 februari och fram till den 31 maj är det krav på att det bara få gå halvfulla tåg och bussar i fjärrtrafik. Varför gäller inte förslaget flyget? Man kan ha sina dubier kring detta. Länsstyrelserna ska övervaka att operatörerna följer reglerna. Hur ska länsstyrelserna avsätta resurser till detta?

Förslaget är mycket illa genomtänkt och frågan är – hur ska detta efterföljas? På de flesta tåg där det går att boka plats reser många med månadskort och andra biljetter som köps i apparater. Är det tänkt att personalen ska kolla detta vid avgång?

Som vanligt när politiker tar beslut så brukar det bli fiasko.

SJ påpekade i ett remissvar att det finns flera tåglinjer över 15 mil där folk reser på obokade platser. De föreslog att kravet på 50 procent bara ska gälla på sträckor med obligatorisk platsbokning, men regeringen lyssnade inte. (Svenska Dagbladet 13/2).

Infrastrukturminister Tomas Eneroth säger till TT att alla måste förstå allvaret. Vidare säger han enligt Svd: ”Min bedömning är att det här kommer att fungera väl”.

Han vet inte vad han talar om. Han funderar inte på vad det får för konsekvenser och än en gång – varför gäller det inte flyget? Som vanligt när politiker tar beslut så brukar det bli fiasko. De är för fina för att fråga dem som berörs vad konsekvenserna blir av ett förslag. Det gäller såväl sjukvården som kollektivtrafiken.

Christer Wilhelmsson, Järnvägsfrämjandet

LÄS MER: Kritik mot nya restriktioner på tåg och buss

LÄS MER: Profetiorna – så blir livet när corona-pandemin är slut