Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: Stefan Berg
Bild: Stefan Berg

Varför denna biljettkampanj?

Jag får ånyo en kampanj från Västtrafik i min brevlåda. Jag kan få åka gratis i två veckor. Hurra? Jag har flera problem med detta, skriver signaturen Tobias.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

1. Spårvagnshållplatsen vid Opaltorget, där jag bor, verkar vara designad av samma människor som designar köerna på Liseberg.

2. Jag bor vid en ändhållplats vilket innebär att varje gång det är problem på linjerna så vänder alla vagnar vid Marklandsgatan eller Frölunda Torg. Jag har väntat över en timme på vagn mer än en gång. Det kan förvånande nog gå fortare med apostlahästar än Västtrafik till Frölunda torg.

3. Tid. Om jag ska från Opaltorget till Östra Sjukhuset, dit jag reser alltför ofta, tar det cirka 20 minuter med bil jämfört med en timme med spårvagn. Enkel resa. Jag sparar 80 minuter med bil.

4. Trängselskatten är fortfarande billigare än spårvagnsbiljetten. Dessutom tenderar biljettpriset att gå upp ju fler som åker kommunalt ...

5. Hänsyn och komfort. I min bil är det lugnt och tyst. På vagnen är det människor som hostar och nyser på mig. Man lyssnar på musik på hög volym utan hänsyn till andra resande. Man pratar väldigt högt i sin mobiltelefon, ibland med högtalaren på så att alla på vagnen kan följa båda sidorna i konversationen.

6. Hur många miljoner kostar alla dessa kampanjer? Kunde inte de pengarna läggas på lägre biljettpriser och bättre driftsäkerhet?

Jag åker med Västtrafik när det passar mig och väljer andra alternativ när de är bättre, vilket i dagsläget inte är så svårt.

Tobias