Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Den enda relevanta typ av marknadsföring en kommun bör satsa på är att hålla en sådan god service att medborgare, sprider bland vänner och bekanta, vilka kommuner som är bäst att bo i, anser insändarskribenten. Bild: Henrik Montgomery/TT

Vansinnigt slöseri av skattepengar

Kommentarer som ansvariga politiker uttalar när de intervjuas om vansinnigheterna upprör mest, skriver Rolf Borngrund.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Efter att ha läst boken ”Slöseriet med dina skattepengar, 258 exempel som du inte vill betala för” av Johan Gustafsson, så vet jag först inte om jag skall skratta eller gråta över alla tokerier kommunpolitiker i Sverige spenderat skattepengar på. Det är ofantliga summor som går till totala oväsentligheter varje år.

Det är inte alltid besluten som sådana som gör att jag blir arg man men det är de kommentarer som ansvariga politiker uttalar när de intervjuas om vansinnigheterna som upprör mest. De bagatelliserar och raljerar och uttalar aldrig att de skäms eller förstår att de måste bättra sig och ändra sin syn på skattepengar och att de faktiskt det är något som vi medborgare betalat för att få god service, vård och bra skolor.

Numera verkar det som att kommunpolitiker i gemen tror att de är företagsledare med en produkt att sälja.

Visserligen vet jag att utbildningsnivån inte är så hög bland kommunpolitiker men lite sunt förnuft borde de väl ha. Numera verkar det som att kommunpolitiker i gemen tror att de är företagsledare med en produkt att sälja. Det läggs åtskilliga miljoner på exempelvis ”marknadsföring”. Dessutom dessa mängder av ”kommunikatörer”, jag ser rött när jag hör titeln, är ett sätt för politikerna att undvika möta både allmänhet och media och låta icke ansvariga ta stöten om man gjort något tvivelaktigt. En gång i tiden var det kutym att den ansvarige politikern eller företagsledaren självklart var den som framträdde i media.

Den enda relevanta typ av marknadsföring en kommun bör satsa på är att hålla en sådan god service att medborgare, sprider bland vänner och bekanta, vilka kommuner som är bäst att bo i. Efter att själv ha varit kommunpolitiker i tio år en medelstor kommun från mitten 1970-talet så känner jag definitivt inte igen mig i politikervärldens slöseri med skattemedel. Jag förstår att politikerna i dag lever i en totalt annan ansvarslös värld där sparsamhet av skattepengar och politiskt ansvar har reducerats till noll.

Rolf Borngrund, Stenungsund

LÄS MER: Inga skattepengar till skattesmitare