Bild: Anders Wiklund/TT

Vågar politikerna ta språnget?

En snabb och bra klimatåtgärd vore att skatta/subventionera HVO100 lägre än fossil diesel, varpå alla bilar som i dag kör på fossil diesel snabbt kan gå över till syntetisk diesel, skriver signaturen Gör skillnad nu.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

Sedan ett tag tillbaka finns det syntetiska dieselersättningsbränslet HVO100 på många av våra tappar. Detta är inte den blandade diesel som finns i dag som bland annat kan ge bakterie och algbildning i bränslesystemet. Bränslet är kompatibelt med vanlig diesel, men görs av växt och animalisk olja och ingen fossilolja.

Denna ersättning kan användas i alla dieselmotorer i bilar, båtar, lastbilar och maskiner anger tillverkarna. Det ger upp till 93 procent lägre CO2-utsläpp jämfört med fossil diesel och mycket färre sotpartiklar då det brinner renare. Detta gör att en förut smutsig dieselbil plötsligt ger lägre CO2 totalt än en elbil i sin livscykel.

ANNONS

Tyvärr är HVO100 i dag skattat som fossil diesel och därför dyrare. En snabb och bra klimatåtgärd vore att skatta/subventionera HVO100 lägre än fossil diesel, varpå alla bilar som i dag kör på fossil diesel snabbt kan gå över till syntetisk diesel. Detta kan ske på en vecka om man vågar ta språnget. Eller har beslutsfattarna helt kört fast i elbilsspåret som kommer att ta tiotals år innan det gör någon skillnad? Tänk också på alla de hundratusentals bilar som inte behöver skrotas och bytas. Så bra för miljön!

Gör skillnad nu

ANNONS