Det här är en långdragen historia som vi ännu inte sett slutet på och som började i slutet av april, när jag lämnade in ett rekommenderat paket i Mariestad. Mottagare var ett 15-årigt barnbarn som skulle få en konfirmationspresent. Jag hoppades, förstås, att hon skulle få sitt paket några dagar senare.
Paketet ligger dock fortfarande kvar i affären, där det ska hämtas, i en ort utanför Jönköping.
Det visade sig att barnbarnet inte hade någon legitimation som dög för att hämta ut paketet. Hennes pappas legitimation fungerade inte. För att få ut paketet måste Postnord få en ”begäran om ändrat förfogande”.
Jag mejlade in en sådan begäran en fredag. Enligt Postnord, skulle det ta 24 timmar att få ändringen genomförd. På måndag skulle pappan kunna hämta ut paketet.
LÄS MER:Paketlyft för Postnord
Men när jag ringde igen på tisdagen var det ännu inte klart. Något svar om när hämtning kunde ske kunde inte ges! Jag blev självklart allt ilsknare. Det handlar om barnbarnets dyrbara paket som jag har rekommenderat för att få säkerhet. Och det kostade 129 kronor extra.
För snart tjugonde gången kommer jag att ringa igen för att undersöka om jag kan få något besked överhuvudtaget.
Nej, Postnord, nu får ni skärpa er! Ett rekommenderat brev ska inte behöva ligga outtaget i snart en månad för att ni har riktigt dåliga rutiner!
Inger Dernroth
LÄS MER:Jag borde få lön från Postnord