Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bild: Henrik Björnsson

Vårdcentralen en fästning?

Jag knallade förbi vårdcentralen för att få bli uppringd vid ett senare tillfälle. Nej, så kunde jag inte göra, skriver signaturen Luttrad.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Det var dags att söka upp vårdcentralen för bland annat PSA-provtagning (prostatakoll). Ringde till Närhälsan Eriksberg där jag är listad, telefontid måndag–fredag 08–17. Efter sedvanliga knapptryckningar fick jag via automatsvar reda på att det inte längre går att ringa, välkommen i morgon. Detta besked alltså tidigt på förmiddagen. Jag knallade förbi vårdcentralen och gick upp för att få ett ansikte att prata med och få lämna mina uppgifter för att bli uppringd vid ett senare tillfälle. Väntrummet var helt tomt på folk och en i personalen kom och ställde sig vid disken när jag kom. Nej, så kunde jag inte göra. Skickades iväg med visitkort och en lapp om att eventuellt söka vård online.

Gjorde ett nytt försök nästa förmiddag med samma resultat. Försökte via vårdcentralens hemsida att framföra mitt ärende och hitta en tid eller få lämna telefonnummer för att bli uppringd. Det gick inte heller. Jag gick då in på 1177 Vårdguiden för att hitta en ingång till vårdcentralen. Efter ett dygn fick jag ett sms där man svarade att jag skulle ringa vårdcentralen för att få hjälp. Tillbaka på ruta ett.

Jag inser att det är semestertider, men att inte ens kunna få lämna telefonuppgifter för att bli kontaktad är inte ok. Denna moment 22-upplevelse gör att man undrar om vårdcentralen ”skyddar sig mot yttre fiender”. Så är det naturligtvis inte, men stackars de ännu äldre människor som inte orkar eller har resurser att jaga personal och tider på vårdcentralen.

Luttrad