Replik till Bengt Lindén 17/10
Vätgas framställs på ett enda storskaligt sätt, nämligen elektrolys. Att ta prima fossilfri el till att göra vätgas kostar i storleksordningen 25 -30 procent i förluster. Sedan skall denna vägas undergå flera omvandlingssteg, bland annat i bränslecellen, för att slutligen i form av el driva hjulen. Där försvinner ytterligare 30-40 procent i förluster.
Att göra tappstationer för farlig gas är betydligt mer bekymmersamt än för el.
Nu är jag inte helt frälst på el heller. Det är ju helt okej i Norge och Sverige med fossilfri el, men i resten av världen då? Att ta fram råvarorna till batterier är högst bekymmersamt ur flera synpunkter; miljö, arbetsmiljö, långsiktig tillgång och framför allt att upp till 95 procent av dessa råvaror kontrolleras av Kina.
För Sverige och länder med skog är biobränslen den rätta medicinen. Inga bilar behöver skrotas i förtid. Inga nya tappstationer behöver byggas. Inte bara bilar utan även flygplan och fartyg kan lätt ta till sig biobränslen.
Göran Carlsson
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.