Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Den nya flexibla biljetten är dyrare än den nuvarande enkelbiljetten, menar insändarskribenten. Bild: Jonas Lindstedt
Den nya flexibla biljetten är dyrare än den nuvarande enkelbiljetten, menar insändarskribenten. Bild: Jonas Lindstedt

Västtrafiks nya biljett döljer en prishöjning

Det är väldigt enkelt att behålla den automatiska återbäringen parallellt med flexbiljetterna, skriver Rolf Bondeson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Västtrafik lyckades göra en radikal och efterlängtad förenkling av prissystemet och rensa i det oändliga antalet olika biljetter. Knappt har bläcket torkat på denna reform innan en ny och riktigt komplicerad biljett sjösätts: flexbiljetten (GP 16/11). Den adresseras till kunder som reser 2–3 dagar i veckan.

LÄS MER: Med appen Tripier hyr du ut din biljett – mot Västtrafiks regler

Ganska mycket undersökningar sägs ha gjorts inför detta och även dialoger och interaktion med kunder. Vad blir då kostnaden för varje enzons enkelresa om man reser två tur- och returresor i veckan, till jobbet exempelvis?

• Med den nya flexbiljetten: 31 kronor. Man får 10 resor per månad, annars inkasserar Västtrafik hela de återstående och i förväg betalda biljettavgifterna.

• Med den nuvarande enkelbiljetten och återbäring som tas bort: 27,20 kr. Inga krav på mer resande resten av månaden.

LÄS MER: Så har påstigning fram på bussar förändrat resandet

Säg som det är Västtrafik! Flexbiljetten är en dold, extra prishöjning samt en återgång till ett krångligt biljettsystemet! Hur som helst, så är det ju väldigt enkelt att behålla den automatiska och lättskötta återbäringen parallellt med flexbiljetterna. Då visar det sig vad kunderna föredrar.

Rolf Bondeson

LÄS MER: Civilkurage är också att stoppa fuskåkare

LÄS MER: Västtrafik kan ha gått miste om över en miljon kronor

LÄS MER: Jag vill betala pensionärspris även i Västtrafiks app