Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Insändarskribenten är skeptisk till Västtrafiks nya zonsystem. Bild: Karl af Geijerstam

Västtrafik har ingen strategi för miljö och klimat

Det är förståeligt att man inte kan hitta webbsidan som beskriver "Kollektivtrafikens miljö- och klimatstrategi" – för någon genomtänkt sådan tycks inte existera, skriver ”L-M”.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Om man går in på vgregion.se och söker på miljömål så kommer förslaget "Kollektivtrafikens miljö- och klimatstrategi" högst. Det är ju jättebra. Men när man, åtminstone just den här dagen, klickar på länken kan sidan inte hittas.

Det är ganska talande, för samma dag fick jag mejl från Västtrafik om att de gjort saker så mycket enklare för mig, genom att reducera antalet zoner från 70 till 3. Tack Västtrafik för att ni gör mitt liv enklare! Men – sen fick man själv leta sig fram till de nya biljettpriserna!

Då kände jag att ambitionen att göra det lättare för mig inte var lika stark. Jag, som bor i Landvetter, kommer att få höjt biljettpris från 55 kronor till 68 kronor, hela 23,65 procent på priset för en enkelbiljett. Är det rimligt att det ska kosta mig, min familj bestående av två vuxna och två ungdomar, 474 kr för att ta oss tur och retur till Göteborg för att exempelvis se på bio?

Västtrafik kommer troligen glatt att kontra med att det faktiskt går att åka hela vägen till Kungsbacka eller till Lilla Edet för samma pris. Men "let's face it". Hur ofta har Landvetterborna ärenden till Kungsbacka eller Lilla Edet, jämfört med ärenden in till den stad som de ofta benämner som sin egen?

Västtrafik döljer således en närmast obscen höjning av biljettpriset bakom budskapet att de gjort livet enklare för regionens invånare.

Västtrafik döljer således en närmast obscen höjning av biljettpriset bakom budskapet att de gjort livet enklare för regionens invånare.

Vad ska jag göra? Jag får väl sälja min fina dyra partikelsprutande, hästkraftsstinna dieselbil som kostar 51 kronor per mil att köra , enligt motormännens kalkyl, så jag har råd att åka buss in till stan.

Eller vänta nu. Det är 20 kilometer in till stan. 40 kilometer tur och retur. Det kostar alltså 204 kronor att ta bilen istället för 474 kronor med Västtrafik.

Ja, ja naturligtvis ska jag ju betala för parkeringen också, runt 75 kronor, men det har jag ju råd med! Min familj och jag har ju ändå åkt och parkerat för bara 59 procent av kostnaden för att använda Västtrafik!

Det är förståeligt att man inte kan hitta webbsidan som beskriver "Kollektivtrafikens miljö- och klimatstrategi" – för någon genomtänkt sådan tycks inte existera.

L-M

LÄS MER: Göteborgarnas enkelbiljett blir dyrare – priset ökar med 13 procent