11/9 Västtrafik har ingen strategi för miljö och klimat
Färre zoner innebär färre biljetter att hålla reda på och sänker trösklarna för människor att kunna göra hållbara val i sin vardag. Det är också en möjlighet att jämna ut priserna i regionen och vi har gjort vårt bästa för att hålla priserna i nivå med dagens.
Ditt räkneexempel från dagens pris stämmer visserligen men det är gjort med enkelbiljett som utgång, vilken är vår dyraste biljettform. Samma räkneexempel med ett månadskort som utgång innebär en betydligt mindre höjning, procentuellt sett. Från dagens 1145 kronor till 1195 kronor i den nya zonindelningen.
Den som vill resa med ungdomar, är över 20 år och har en periodbiljett i vår app, Västtrafik To Go, kan ta med sig tre personer under 20 år gratis.
Vi är också medvetna om att bilen ibland blir billigare än kollektivtrafik, om man jämför vid enskilda resor. Men ofta glömmer man bort andra kostnader som kommer med bilen, förutom bränsle och parkering exempelvis skatter, försäkringar och verkstadsbesök. Vid pendling är kollektivtrafiken nästan alltid billigare.
De nya zonindelningen innebär en stor förändring och vi hoppas att de flesta ska uppleva att det blir bättre och att fler vill resa kollektivt, något som är nödvändigt för en mer hållbar framtid. På Västtrafiks hemsida kan du läsa mer om de nya zonerna och det övriga hållbarhetsarbete som vi gör. Där finns bland annat vår Hållbarhetsrapport från 2019.
Henrik Kjellberg, Västtrafik
LÄS MER:Göteborgarnas enkelbiljett blir dyrare – priset ökar med 13 procent