Förseningar i ett projekt brukar nästan alltid betyda högre kostnader, skriver insändarskribenten.
Förseningar i ett projekt brukar nästan alltid betyda högre kostnader, skriver insändarskribenten. Bild: Robin Aron

Västlänkens försening kan kosta oss skjortan

Det kan handla om ett stort antal miljarder i kostnadsöverskridanden. Hur ska detta finansieras? Det kommer inte att räcka med höjd trängselskatt, skriver signaturen Lennart.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS
|

Västlänken skulle ha stått färdig 2026. Nu har två större underentreprenörer meddelat att projektet inte kommer att bli klart förrän 2030 (GP 19/5). Trafikverket tillbakavisar uppgifterna om att hela projektet skulle försenas. De säger att den ursprungliga tidplanen med färdigställande 2026 gäller även om man sedan – något diffust – pratar om 12 till 18 månaders försening. Detta ska gå att jobba ikapp, menar de.

Förseningen är inte förvånande. Förseningar verkar vara mer regel än undantag i projekt som leds av Trafikverket. Förseningar leder också nästan alltid till högre kostnader än beräknat och så lär det med stor sannolikhet bli även i det här fallet.

ANNONS

Det är bra att kommunen nu kräver svar om förseningen, men man måste också kräva redovisning av kostnaderna (både hittills nedlagda och en ny prognos), som säkert finns hos Trafikverket. Det kan handla om ett stort antal miljarder i kostnadsöverskridanden. Hur ska detta finansieras? Det kommer inte att räcka med höjd trängselskatt. Det kommer att drabba alla skattebetalare på något sätt eller tränga ut andra viktiga projekt.

Detta är givetvis obekväma frågor för de partier som har varit med och fattat beslut om Västlänken men de måste besvaras nu. Ju längre tid det tar desto mer sjunker allmänhetens förtroende för politikerna.

Jag efterlyser därför en kommentar från någon ansvarig på kommunen och från Trafikverket. Det går inte att tiga ihjäl projektet längre.

Lennart

LÄS MER:Trafikverkets mörkläggning har gått för långt – sparka de ansvariga för Västlänken

LÄS MER:Varför tränger ni in tre trafikarbeten på samma plats?

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS