Västtrafiks vd Lars Backström agiterar i GP för den tidigare vänsterpolitiken om att bekämpa bilister, de han nedlåtande kallar ”vanebilister”. I politiken ingår prioritering av kollektivtrafik (Västtrafik), cyklande, gående och begränsning av vägar och parkering.
Han hänvisar till enkäter från sommaren där de flesta sägs tro på ett mer ”hållbart” sätt att resa, men att 80 procent av vanebilisterna anser sig ha skäl att fortsätta resa med bil.
Huvudparten av samhällets transporter av människor och varor sker med bil.
Lars Backström anser att omställningen måste gå mycket fortare och vill använda ytterligare tvångsmetoder för att begränsa bilanvändning.
Kollektivtrafiken är skattesubventionerad till hälften. Hur länge är detta hållbart? Vad händer med biljettpriserna? Att byta från diesel- till gas- till eldrivna fordon är inte billigt och kräver, som han säger, nya ”centrala stadsytor för laddning”. Privatbilismen är nettofinansierad med dels egen fordonskostnad och dels försedd med rejäla skatter.
Lars Backström är som vd en tjänsteman och verkar på uppdrag. Ingår det i mandatet från nuvarande styrelsen att också aktivt verka som politiker? Som enskild är han givetvis fri att föra fram sina ”fantastiska visioner”.
Kurt Larsson