Västtrafik lyckades göra en radikal och efterlängtad förenkling av prissystemet och rensa i det oändliga antalet olika biljetter. Knappt har bläcket torkat på denna reform innan en ny och riktigt komplicerad biljett sjösätts: flexbiljetten (GP 16/11). Den adresseras till kunder som reser 2–3 dagar i veckan.
LÄS MER:Med appen Tripier hyr du ut din biljett – mot Västtrafiks regler
Ganska mycket undersökningar sägs ha gjorts inför detta och även dialoger och interaktion med kunder. Vad blir då kostnaden för varje enzons enkelresa om man reser två tur- och returresor i veckan, till jobbet exempelvis?
• Med den nya flexbiljetten: 31 kronor. Man får 10 resor per månad, annars inkasserar Västtrafik hela de återstående och i förväg betalda biljettavgifterna.
• Med den nuvarande enkelbiljetten och återbäring som tas bort: 27,20 kr. Inga krav på mer resande resten av månaden.
LÄS MER:Så har påstigning fram på bussar förändrat resandet
Säg som det är Västtrafik! Flexbiljetten är en dold, extra prishöjning samt en återgång till ett krångligt biljettsystemet! Hur som helst, så är det ju väldigt enkelt att behålla den automatiska och lättskötta återbäringen parallellt med flexbiljetterna. Då visar det sig vad kunderna föredrar.
Rolf Bondeson
LÄS MER:Civilkurage är också att stoppa fuskåkare
LÄS MER:Västtrafik kan ha gått miste om över en miljon kronor
LÄS MER:Jag vill betala pensionärspris även i Västtrafiks app