Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Uslare luft förr i tiden

Långt in på 1970-talet drevs alla bilar med blyad och svavelhaltig bensin och saknade dagens katalysatorer. Hur många dog i förtid av dålig luft då? skriver signaturen Nyfiken pensionär.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Läser om dagens cyklister som anser att luften i Göteborg är så dålig att de behöver gasmasker. Personligen ställer jag mig lite frågande till om Göteborgsluften har blivit ännu sämre än den var några årtionden tillbaka.

I mitten av 1950-talet bodde jag på Hisingen, nära Wieselgrensplatsen, och cyklade varje dag till mitt arbete i nuvarande Frölunda. Eftersom Göteborg ligger i en gryta, omgiven av berg, drabbas staden ofta av inversion vilket gör att det bildas ett lock över staden. Detta i sin tur innebär att alla luftföroreningar stängs inne och påverkar människornas andning.

På den tiden värmdes stadens hus mestadels med kol och koks. Båttrafiken i hamnen var livlig och många av båtarna hade koleldade ångmaskiner. Alla bilar drevs med blyad och svavelhaltig bensin och saknade dagens katalysatorer. Lastbilar och bussar drevs med diesel som enligt dagens normer inte skulle ha godkänts som drivmedel. Till detta kommer alla privatbilar och motorcyklar med tvåtaktsmotorer som släppte ut stora mängder oförbränd oljeblandad rök.

När man i dag hävdar att X antal personer varje år dör i förtid på grund av partiklar i bilarnas avgaser vore det intressant att veta hur många som dog av samma orsaker på 1950-talet. I Sverige brukar vi ha uppgifter lagrade om det mesta.

Nyfiken pensionär