Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Usel förvaltning av stora värden

Området runt Slottsskogen, Botaniska trädgården och Sahlgrenska måste vara Göteborgs sämst förvaltade område om man ser vilket värde området tillmäter, skriver signaturen Höger och Grön.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

70 är det nya 50, och 90 är det nya 70, och då är det inte ålder jag menar. Efter att ha läst flera insändare under våren som vittnar om en trafikhastighet på våra kringfartsleder som genomgående ligger +20 km/h över fartgränserna är det inte konstigt att man som urbant boende blir negativt inställd till privatbilister.

Området runt Slottsskogen, Botaniska trädgården och Sahlgrenska måste vara Göteborgs sämst förvaltade område om man ser vilket värde området tillmäter. I stället för att vara en stadsgata som kunde vara dubbelfilig, försvarar Göteborgs kommunpolitiker en kommunal motorväg förbi och genom motionsområdet Slottsskogsvallen, grönområdet Slottsskogen, unika Botaniska trädgården med rara växter, Sahlgrenska med medicinsk forskning, akutintag och universitet. Området hyser också förskolor, demensvård och odontologisk forskning. Ingen mellanstor svensk stad med självrespekt och med motsvarande värden skulle förvalta tillgången så uselt som Göteborg.

När Göteborg fyller 400 år kommer vi i stället att kunna visa upp en ny älvförbindelse för bilism, en ny tunnel för bilism, en förlängd nedgrävd Götatunnel för bilism samt en skyskrypa på Hisingssidan.

Sträckan Margaretebergsbron till Annedalskyrkan har fartbegränsningar på 70 respektive 50 km/h, men hastigheten är snarare +100 km/h. Moderaterna i Göteborg försvarar vägavsnittet med att villaförorten ska kunna resa till stan för shopping, men det har inget med hastigheter att göra. Och sossarna ser det som en klassfråga att få framföra sin bil hur som helst.

Faktum är att 2/3 av trafiken inte fortsätter in mot stan utan bara använder Sahlgrenska som en förbifart i väst-ostligt riktning.

Höger och Grön