Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

För bilar finns ju ingen politisk inblandning i vad priset får vara, skriver insändaren. Bild: Fredrik Sandberg/TT
För bilar finns ju ingen politisk inblandning i vad priset får vara, skriver insändaren. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Tur att bilar inte behandlas som lägenheter

Därför finns det ett stort utbud av bilar i olika prislägen och någon bilbrist eller bilköps-kö har vi inte, skriver Magnus Rönnmark i en replik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

22/6 En lägenhet är inte en bil

Det är så sant som Kjell Olsson skriver. En lägenhet är inte en bil. För bilar finns ju ingen politisk inblandning i vad priset får vara. Därför finns det ett stort utbud av bilar i olika prislägen och någon bilbrist eller bilköps-kö har vi inte.

Så fungerar en mindre reglerad marknad. Efterfrågan, tillgång och pris kommer i balans.

Även bostadsmarknaden skulle kunna fungera så, men politisk reglering har förstört marknaden. Att inte alla har råd med varken bostad eller bil är ett socialt problem som måste lösas genom att stärka den personliga ekonomin.

Även det blir lättare om det finns en fri bostadsmarknad med många konkurrerande bostadsföretag.

Släpp bostadsmarknaden fri och reglera inte andra marknader – för då kan vi få brist på bilar också, och mat och kläder, som i planekonomier vi sett.

Magnus Rönnmark

LÄS MER: Så mycket betalar hushållen för boende

LÄS MER: Här är frågan som skapar regeringskrisen