Vi tittar i nuläget på både alternativet att låta gondolerna stanna helt för på- och avstigning samt att i stället låta gondolerna köra långsamt längs plattformen, skriver Johanna Möllersten,<strong id="strong-aff4af0eaabed9f259c25fd2075e9710"> </strong>Västtrafik.
Vi tittar i nuläget på både alternativet att låta gondolerna stanna helt för på- och avstigning samt att i stället låta gondolerna köra långsamt längs plattformen, skriver Johanna Möllersten, Västtrafik.

Tryggt för resenärerna

Det viktigaste är att det blir en trygg och bra upplevelse för resenärerna, skriver Johanna Möllersten, Västtrafik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Replik

till Ingemar Lindholmen, 23/4

Tack för din fråga om linbanan. Vi tittar i nuläget på både alternativet att låta gondolerna stanna helt för på- och avstigning samt att i stället låta gondolerna köra långsamt längs plattformen. Det finns för- och nackdelar med bägge lösningarna och det viktigaste är att det blir en trygg och bra upplevelse för resenärerna.

När gondolerna kommer in på en station kopplas de loss från kablarna som driver linbanan. De kan därför gå i en lägre hastighet för på- och avstigning utan att det påverkar övriga gondoler. Restiden mellan Järntorget och Lindholmen är tänkt att vara 4,5 minuter. Det är den totala tiden din resa skulle ta, och gondolerna stannar inte i annat än undantagsfall förrän de är inne på stationen.

ANNONS

Johanna Möllersten

projektledare Västtrafik

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS