Kan det finnas en anledning till att tunga remissinstanser kopplas in vid mångmiljardsatsningar inom infrastruktur? Kan det rentav vara så att sakkunniga i dessa verk, med sina utbildningar och sin erfarenhet, är mer lämpade att bedöma den totala samhällsnyttan av ett projekt än politiker i gemen?
Nerlagda arbetstimmar för konsekvensanalyser av Västlänksbygget i statliga verk och andra instanser är bortkastade, precis som skattekronorna och respekten för professionen.
I Göteborg har styrande politiker givit sig själva en ”vi bugar inte för någon”-status
I Göteborg har styrande politiker givit sig själva en ”vi bugar inte för någon”-status, inte låtit sig talas tillrätta av vare sig Banverket, SIKA eller Riksrevisionen, som sågat samhällsnyttan för Västlänken. Inte heller Riksantikvarieämbetets avrådan till dragningen Haga-Korsvägen nådde fram.
Kollektivtrafiken för cirka 400 000 dagliga resenärer är satt på sparlåga och exponering för stress, buller och förorenad luft kommer att visa sig i framtida sjukstatistik. Skattebetalarnas önskan i Göteborgsförslag nr 883, om löpande redovisning av kommunens kostnader för Västlänken, avslogs. Nytt föslag finns nu att rösta på, nr 1 000. Transparens är ett vackert ord!
Christina Lönnroth