Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Trängselskatt betalstation E6 / E20 Kungsbackaleden trafik biltrafik

Trafikverket tycks befolkat av bilentusiaster

Trafikverket måste arbeta för att målen i klimatlagen ska klaras, och det innebär oförändrad eller minskande biltrafik – inte 31 procents ökning.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Biltrafiken väntas enligt Trafikverket öka med 31 procent från år 2014 till 2040. Det framgår av den så kallade basprognosen som också ligger till grund för Trafikverkets planering.

Samtidigt beräknar Trafikverket den samhällsekonomiska nyttan av att korta restiden med två timmar för tåg mellan Stockholm och Köpenhamn till noll (0) kronor!

Inte undra på att Trafikverket kommer fram till att vi inte ska satsa på nya tågbanor men väl på kraftigt utbyggda bilvägar.

Riksrevisionen har kritiserat regeringen och Trafikverket för att inte stödja ett trafikslagsövergripande arbetssätt. Hela vitsen med att slå ihop Väg-, Ban- och Luftfartsverket till Trafikverket var ju att olika trafiklösningar skulle vägas emot varandra utifrån ett samhällsövergripande synsätt.

Men i praktiken ser vi inte mycket av det. Trafikverket tycks befolkat av bilentusiaster och tåghatare. Inte bara Riksrevisionen är kritisk. Klimatpolitiska rådet har också påpekat att den nuvarande transportpolitiken inte lever upp till kraven i klimatlagen som säger att våra utsläpp ska minska med 70 procent till år 2030.

Även Trafikverket måste ju arbeta för att målen i klimatlagen ska klaras, och det innebär oförändrad eller helst minskande biltrafik – inte 31 procents ökning!

Tänk om, Trafikverket!

Anika Agebjörn