Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Del av Delsjömotets pendelparkering i slutet av september. Bild: Trafikkontoret
Del av Delsjömotets pendelparkering i slutet av september. Bild: Trafikkontoret

Trafikkontoret: P-avgifter styr trafiken

Innan pandemin bröt ut var Delsjömotet den pendelparkering som fick absolut flest klagomål om att antalet parkeringsplatser inte räcker till, skriver Jonas Lidén, Trafikkontoret.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik

5/10 Ogenomtänkt parkeringslösning i Delsjömotet

P-avgiften som sedan mitten av september 2020 tas ut på pendelparkeringen vid Delsjömotet är ett pilotförsök från både Göteborgs stad och Mölndals stad. Försöket går ut på att öka tillgängligheten och servicegraden på denna pendelparkering.

Innan pandemin bröt ut var Delsjömotet den pendelparkering som fick absolut flest klagomål om att antalet parkeringsplatser inte räcker till. Men trots att det saknades platser för pendlare som bor öster om Göteborg och Mölndal så planerades inga nya pendelparkeringar längre ut längs riksväg 40, parkeringar som kunde omhänderta det ökande behovet av kombinationsresande in mot Göteborg och Mölndal.

LÄS MER: Deltidspendlare tvingar fram nya biljetter

Slutligen – trafikkontoret i Göteborg får bara använda parkeringsavgifter om syftet är att styra trafiken, inte för att staden ska tjäna pengar. P-avgifter som tas ut i Göteborg, inte bara på pendelparkeringen vid Delsjön, går aldrig till att återinvestera i andra parkeringsprojekt utan går in i den allmänna kommunbudgeten.

Jonas Lidén, trafikreglerare, trafikkontoret Göteborgs Stad

LÄS MER: Parkeringen på Götaälvbron som inte klaffade...

LÄS MER: Gör om och gör rätt kring handikappsparkeringar