Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Självkörande minibussar på Lindholmen i Göteborg.
 Bild: Björn Larsson Rosvall/TT
Självkörande minibussar på Lindholmen i Göteborg. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Trängselskatt utesluter inte självkörande fordon

Det finns ingen motsättning mellan självkörande fordon och höjd trängselskatt, skriver Ulrika Frick (MP), och Karin Pleijel (MP).

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Slutreplik

23/3 Gammal teknik löser inte trafikproblemen

18/3 Vi måste bort från trängseln

13/3 Trängselskatten tar tid från barnen

12/3 Fräckt med högre skatter

Kenneth Palmeståls insändare (23/3) om eldrivna självkörande minibussar ser inte vi stå i konflikt med höjd trängselskatt som vi föreslår.

Självkörande fordon kommer med största sannolikhet att ha viktig roll i framtidens kollektivtrafik. Det är en utveckling som många aktörer följer noga, staden, regionen, Svensk Kollektivtrafik och den internationella organisationen för kollektivtrafik UITP.

Det finns många olika aspekter med självkörande fordon, till exempel trafiksäkerhet, människors acceptans och hur de påverkar stadsmiljön. Ett självkörande fordon i stadsmiljö måste stanna för gående, vilket kan göra dem långsammare än en vanlig cykel. Den nya tekniken behöver bidra till en helhet i ett effektivare transportsystem.

Det finns många olika aspekter med självkörande fordon.

Våra städer har en begränsad yta, samtidigt som fordon med få passagerare tar mycket plats och riskerar att skapa trängsel. Det pågår mycket forskning kring detta, och den inkluderar juridiska aspekter. Nu pågår också försöksverksamhet med några självkörande mindre fordon i olika miljöer, just för att lära mer och se hur det kan utvecklas. Sannolikt kommer det dröja ett antal år till innan samhället är redo fullt ut ha dem på gatorna.

Det är möjligt att självkörande mindre fordon kan ersätta en del privatbilism, de kan ha en viktig roll att spela som matartrafik eller för resor med få resenärer.

I tunga stråk där många reser behövs dock fordon med stor kapacitet och där har spårvagnar, pendeltåg och framtida Metrobussystem en viktig funktion.

Det finns ingen motsättning mellan självkörande fordon och höjd trängselskatt, som vi ser som ett medel för att minska trängsel och finansiera framtidens kollektivtrafik. Vi lever i en utvecklande tid för transporter i våra städer, och det är positivt med alla innovativa idéer kring hur vi ska färdas i framtiden. Vi tar med oss dina synpunkter, Kenneth.

Ulrika Frick (MP), regionråd i Västra Götaland

Karin Pleijel (MP), kommunalråd i opposition i kommunstyrelsen i Göteborg