Bra att Konsument Göteborg tar upp telekomföretagens säljknep (GP 7/1) och att Göteborgs-Posten följer upp (GP 10/1).
Jag har fast bredbandsabonnemang hos Telia. I god tid före uppsägningstiden kontaktar jag Telia för att diskutera villkoren för eventuell förlängning. Jag framhåller noga att det inte är fråga om en ”beställning”. Jag vill se villkoren i skrift först.
Genast efter avslutat samtal plingar det i mobilen. Där ligger en ”Beställning”. Nytt pling. Ny router är på väg. Villkoren stämmer inte med samtalet. Nu gäller det att bevaka ångerfristen!
Jag tillskriver Telia som uppger att man inte besvarar mejl. Jag hänvisas till Kundtjänsten med långa väntetider, om man alls svarar. Kundtjänsten uppger att eftersom jag ”ångrat min beställning” måste ärendet handläggas av den ”Särskilda avdelningen” och dit har varken Kundtjänsten eller jag access annan än genom ett ärendenummer. Jag kräver att den nya bindningstiden skall synkroniseras med den nu pågående. Kundtjänsten är frågande.
När jag då går in på hemsidan ”Mitt Telia” ser jag att mitt nu gällande abonnemang raderats och ersatts av det av mig ej beställda abonnemanget. Men ingen fara. Jag har allt dokumenterat. I ”utbildningssyfte”.
Var har Telia lärt sig sina konster? I Kazakstan?
Stefan Morén