Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Jon Olav, Nesvold

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Tekniska lösningar räcker inte i klimatfrågan

Tekniken är en hjälpare för att åstadkomma nollutsläpp, men den är inte en frälsare. Det krävs även förbrukningsdämpande åtgärder, framför allt i form av ekonomiska styrmedel, skriver Petter Wulf.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Nyamko Sabuni har som ny ledare för L markerat sitt engagemang i klimatfrågan. I Almedalen föreslog hon en elektrifieringskommission. Det är ett gott initiativ, och nya tekniska lösningar behöver stöttas. Men hur långt räcker det? En fingervisning ges av några utvecklingsprojekt inom transportsektorn.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

KLM stöder utvecklingen av ett ”Flygande V”, ett flygplan med passagerarutrymmena i vingarna. Denna radikala teknologi ska kunna reducera bränsleförbrukningen med 20 procent. Även för fartyg finns spännande nya teknologier, där vindkraft kan utnyttjas för att ge 20–30 procents bränslebesparing.

De här exemplen visar på möjligheterna med ny teknik. Men att få ner koldioxidutsläppen den vägen tar tid, och det nya flygplanet bedöms kunna vara i kommersiell drift först om 20–30 år. Ska vi leva upp till Parisöverenskommelsen om högst två graders temperaturökning jämfört med förindustriell tid behövs snabbare åtgärder. Det har beräknats att för Stockholms län behöver en sjättedel av koldioxidutsläppen försvinna varje år från och med 2020!

Tekniken är en hjälpare för att åstadkomma nollutsläpp, men den är inte en frälsare. Det krävs även förbrukningsdämpande åtgärder, framför allt i form av ekonomiska styrmedel. Här erbjuder Kanada en intressant lösning Sedan april i år finns där ett system för att lägga stegrande avgifter på växthusgasutsläpp. I år kostar det 20 kanadensiska dollar per ton utsläpp, cirka 140 kr. Priset ökar sedan med 10 dollar per år de tre följande åren. Det är inte fråga om en skatt utan en avgift, som återbetalas till medborgarna. Principen är att alla får lika mycket tillbaka, vilket ger plus i kassan för dem som gjort klimatsmarta val.

Petter Wulf