Ett nytt läsår är på gång och eleverna får välja ett modernt språk; alltså franska, tyska eller spanska – men jag anser att teckenspråk borde vara ett av de moderna språken som grundskoleelever kan välja. Det kommer att vara både mer betydelsefullt och användbart än de andra moderna språken då det är mycket enklare att kommunicera med en person som inte pratar samma språk som du än en person som är döv. Det finns andra grupper som kan nyttja teckenspråk också, eftersom det är enklare att lära sig än talspråk för majoriteten av barn med svår autismspektrumstörning.
Om eleverna fick välja teckenspråk redan i årskurs sex, skulle fler barn och tonåringar vara nyfikna och intresserade. Användningen av teckenspråk skulle ökas och det skulle ha en positiv påverkan på samhället eftersom färre individer kommer att känna utanförskap. Sverige är ett land som arbetar för ett samhälle fritt från diskriminering, då borde teckenspråksundervisning vara en naturlig del av det.
Teckenspråk skulle helt enkelt bidra till ett bättre samhället på många olika sätt och därför borde det vara ett av de valbara moderna språken i grundskolan.
Abdulrahman Alskaf, grundskoleelev