Signaturen Calle klimatfixare (5/11) glömmer dessvärre det sannolikt mest effektiva sättet att reducera CO2-utsläppet från dieselbilar. Preem har en fabrik i Piteå som tillverkar fossilfri diesel från tallolja. I deras diesel ingår alltid runt 50 procent av denna vara. Inte mer eftersom Preem uppenbarligen vill att alla dieselbilar ska kunna tanka hos dem.
Andra tappkedjor har hakat på och erbjuder liknande produkter för alla bilägare. Men alla nyare bilar med märkningen XTL i tanklocket kan tanka HVO100 som är samlingsnamnet på alla tillverkares motsvarande fossilfria diesel. Den kan då vara tillverkad även av andra vegetabiliska oljor eller animaliska fetter.
På några av OKQ8:s och CircleK:s tappar i Göteborg kan du tanka HVO100. Andra kedjor har HVO100 på tappar riktade mot tunga fordon. Fordonskoncernen Peugeot och Citroën var först i Sverige med att godkänna sina bilar med standard från och med Euro 5 (det vill säga tillverkade efter januari 2011) för HVO100. Därför köpte jag en begagnad dieselcittra av just årsmodell 2011. Funkar jättebra och fossilfritt.
Men även många andra tillverkare har godkänt HVO100 som bränsle i sina dieselbilar. Exemplevis kan man, enligt Volvo Cars hemsida, tanka ”samtliga modeller från SPA- och CMA-plattformarna från 2015 och framåt som har Volvos fyrcylindriga, egentillverkade dieselmotor” med HVO100. Vidare: ”inga konverteringar eller anpassningar krävs”. Andra tillverkare har liknande information. Kolla med ditt bilföretag.
Cittra forever