Vår ena dotter har autism. Hon är lugn när hon får göra det hon tycker om. Men varje försök att få henne att göra något annat orsakar svåra utbrott.
När hon var 3 år fick hon börja på en resursförstärkt förskola. Pedagogerna lät sig inte påverkas av mitt barns starka protester. Med jättestort tålamod har de vänligt men mycket bestämt och med varsam hand pushat henne framåt i sin utveckling. De har varvat favoritsysselsättningar med allt annat som barn behöver lära sig.
Hemma märker vi också av allt hon lärt sig. Allt går lättare nu och vi får en mer harmonisk tid med alla våra barn.
Men nu behöver rektorn anpassa verksamheten efter de resurser hon får och har valt att stänga vår dotters avdelning. Pedagogerna med stor erfarenhet och kunskap om pedagogik vid autism tvingas sluta och den välfungerande barngruppen delas upp på avdelningar utan autismkompetens. Verksamheten för de barn som är allra känsligast för förändringar och som behöver trygghet och utveckling tas bort.
Vi är inte de enda föräldrar som är oroliga för hur det ska bli för vår barn till hösten. Samtliga föräldrar på resursavdelningen, plus några till, har skrivit under en protest mot nedläggningen.
Vårt barn kommer inte att kunna förstå varför hennes älskade fröknar och kamrater plötsligt är borta. Hon kan inte ställa frågor. Vi fasar för vår dotters reaktion.
Fatuma Hussein
LÄS MER:Gymnasiesärskola i Högsbo flyttar – mot föräldrars och lärares vilja
LÄS MER:Emma sprider kunskap om lille Vides ovanliga syndrom