Västtrafik har äntligen på vissa linjer infört kravet ”Påstigning fram”. I Stockholms kollektivtrafik är det en självklarhet sedan länge. Avsikten är att bussresenären ska visa giltig biljett framför olika kortläsare som med ljus-och ljudsignaler bekräftar om man har betalat eller inte. Bra i teorin men kontrollerar Västtrafik hur det fungerar i verkligheten?
Dagligen ser jag hur passagerare bara går förbi kortläsarna och sätter sig utan att chauffören bryr sig. Det händer också att kortläsaren börjar låta när betalningen inte är okej men passagerarna går ändå och sätter sig. Vad gör busschauffören då: Ingenting!
LÄS MER:Så har påstigning fram på bussar förändrat resandet
Resenärer smiter in i mellan- och bakdörrarna, trots påstigningsförbudet. En högtalarröst uppmanar dem upprepat att komma fram och visa sin biljett. Vad händer? Ingenting! Busschauffören bryr sig inte, bussen lämnar hållplatsen efter en kort paus.
Låt oss därför veta: Har busschauffören biljettkontrollansvar eller inte? Varför annars införa påstigning fram? Och varför stängs inte mellan- och bakdörrarna när avstigande lämnat bussen?
Så som systemet tillämpas i dag är avsikten med ”Påstigning fram” en halvmesyr. Fler stämplar ja, men när fler upptäcker hur det fungerar i praktiken kommer naturligtvis allt fler att smita från betalningen.
Och vad gör Västtrafik? Sätter de sin tillit till vita-keps-gängen eller har "god stämning i bussen” fortsatt prioritet?
Ante Fuzk
LÄS MER:Det finns ingen enkel lösning på tjuvåkandet
LÄS MER:Här inför Västtrafik obligatorisk påstigning fram på bussen