Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Säve flygfält. Bild: Thore Leykauff

Swedavias usla affärer

Visst undrar man om det statliga Swedavia lider av total brist på kompetens när det gäller att göra affärer? Tänker förstås på hur de hanterat affären kring Säve flygplats, skriver Bo Ahlqvist.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Byggbolaget Serneke fick 2016 köpa området av Swedavia för överenskomna 230 miljoner med en första delbetalning på 175 miljoner. Därefter skulle Swedavia kunna få ytterligare 200 miljoner beroende på om vissa villkor skulle uppfyllas under kommande år, men av någon okänd anledning så reglerades hela affären i förtid 2018 med att Serneke betalade ytterligare 55 miljoner, alltså totalt 230 miljoner.

Strax därefter, alltså samma år säljer Serneke området till fastighetsbolaget Castellum för 750 miljoner(!), alltså med en vinst på 520 miljoner. Men det är inte stopp här, beroende på om vissa villkor gällande kommande detaljplan och bygglov kan Serneke få ytterligare 1,3 miljarder (1 300 miljoner kronor). Slutsatsen kan bli att Serneke kan komma att tjäna 1,8 miljarder på sitt ursprungliga köp av Säveområdet.

Min enkla fråga blir varför Swedavia, som ju är ett statligt bolag och som borde ha till uppgift att göra goda affärer, missar möjligheten att göra en bra affär som skulle ha inneburit ett kraftigt tillskott till dess ägare, det vill säga Sveriges medborgare.

Bo Ahlqvist