Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: FREDRIK SANDBERG / TT
Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Strikta regler för reklamen

Vi har förståelse för att viss reklam ibland väcker reaktioner och att göra olika bedömningar kan vara komplext. I detta fall har vi bedömt att budskapet i reklamen följer våra riktlinjer.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Replik till Margareta Nilsson, 18/11

Tack för dina synpunkter. För oss är det viktigt att våra resenärer, förare och annan personal alltid ska kunna känna sig trygga ombord.

Vi säljer reklam för att finansiera och utveckla kollektivtrafiken. I bedömningen behandlar vi alla annonsörer lika utifrån likställighetsprincipen och med stöd från de lagar som finns samt Västtrafiks egna riktlinjer ser vi över reklamannonsernas budskap.

Reklamen ska följa god marknadsföringssed. Utöver det har vi ett antal egna krav, till exempel att man inte får göra reklam som är riktad till barn, som uppmanar till våld eller diskriminering, eller som befäster fördomar. Inte heller får man göra reklam för tobak och alkohol. För att bedöma detta har Västtrafik en referensgrupp som består av representanter från trafikpartners, fackförbundet Kommunal, det upphandlade mediebolag som hjälper oss sälja reklam samt ansvariga på Västtrafik.

Vi har förståelse för att viss reklam ibland väcker reaktioner och att göra olika bedömningar kan vara komplext. I detta fall har vi bedömt att budskapet i reklamen följer våra riktlinjer. Vår gemensamma kollektivtrafik ska inte vara en plattform för diskriminering, rasism eller odemokratiska budskap.

Alice Roman

Västtrafik