Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Nu lanserar man nya gränser och tror att problemet ska vara borta, menar insändarskribenten. Bild: Jenny Ingemarsson

Stora förlorare med Västtrafiks nya zonsystem

Frågan är om inte Västtrafik skulle definieras som lite galna om man hade frågat Einstein, skriver ”En som tar bilen”.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Fick ett mejl av Västtrafik om de nya zonindelningarna, detta lanseras under parollen "Snart blir det enklare att åka kollektivt". Problemet har för flertalet inte varit graden av komplexitet med den gamla zonindelningen utan att gränser har dragits som gjort vissa till vinnare och andra till förlorare.

Ska man passera en zongräns så blir det dyrt även om man endast åker en station. Nu lanserar man nya gränser och tror att problemet ska vara borta. Einstein lär ha sagt "Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat". Frågan är om inte Västtrafik skulle definieras som lite galna om man hade frågat Einstein.

Det tog mig två minuter att komma upp med följande förslag: behåll de nya enkla zonerna men addera ytterligare ett alternativ. Man skulle kunna välja en annan biljettkategori, station till station. Där kan man välja att åka från exempelvis Lerum till Jonsered i Partille till kostnaden av biljettpriset för en enzons-biljett, inga byten, ingen tidsgräns gäller med denna biljett.

Nu ska jag betala 68 kronor för en resa som tar fem minuter och som kostar några kronor i drivmedel om jag tar bilen. Man har gjort några till vinnare men samtidigt gjort andra till större förlorare då man passar på att höja priserna. Hur svårt kan det vara?

En som tar bilen

LÄS MER: Göteborgarnas enkelbiljett blir dyrare – priset ökar med 13 procent