Stora brister i utsläppsrapport

Rapporten från Ifo om olika biltypers utsläpp har stora och allvarliga luckor, skriver Niklas Nylén.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Replik till L Andersson, 14/5

Det som är överraskande angående rapporten från Ifo om utsläpp från olika drivlinor är i första hand att en rapport med så uppenbara brister tas på allvar av medier och allmänhet.

Den största av bristerna är att man har räknat med att elbilens batterier har en livslängd på 15 000 mil och därefter skrotas, vilket inte har någon som helst verklighetsanknytning. Även i de ytterst ovanliga fall där batterierna behöver bytas så återanvänds de för till exempel lagring av solenergi i hushåll eller i industriell skala.

Ytterligare en stor brist är att man jämfört de största batterierna på marknaden som laddas med den smutsigaste elen med dieselbilens utsläpp enligt NEDC-cykeln som konsekvent underskattar utsläppen för dieselbilar.

ANNONS

Niklas Nylén

civilingenjör, utvecklare i fordonsindustrin

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS