Literpriset för diesel har passerat 20-kronorsvallen. Under 2021 steg dieselpriset i Sverige över 30 procent, och vi har nu Europas högsta dieselpris. Av priset är ungefär 40 procent skatt.
Det höga bränslepriset, är för många en tung ekonomisk post och har satt djupa spår i svenska hushålls och företags budgetar. För lantbruk, åkerier och transportföretag, som är samhällsviktiga funktioner, är den ökade bränslekostnaden ett direkt hot mot verksamheten. Det är nu så allvarligt att branschorganisationen för Sveriges åkeriföretag varnar för en konkursvåg.
LÄS MER:Sänkt dieselskatt och pengar till lantbruket
Det går inte ens att förneka, att bilismen har en stor samhällsnyttig uppgift. Om framtida bränsleprishöjningar fortsätter i den takt som nu, kan det bli samhällsfarligt. Miljön räddas inte eller blir bättre för att vi straffas eller blir fattiga.
Varför ska Sverige vara ”bror duktig” och låta symbolpolitik få genomslag och hastas fram? Kan vi inte gå i takt med i övrigt EU? Att klimatet blir bättre av högt bränslepris är bara nonsens och leder varken nationellt eller globalt till märkbar förbättrad miljö.
Boo Nilsson