Dagens containerfrakt kan ju liknas vid dåtiden och SOIC:s affärsidé att man handlar varor ifrån Kina, skriver insändaren.
Dagens containerfrakt kan ju liknas vid dåtiden och SOIC:s affärsidé att man handlar varor ifrån Kina, skriver insändaren. Bild: Olof Ohlsson

Starta Svenska Ostindiska Companiet på nytt

GreenCarrier kunde starta upp SOIC igen som ett dotterbolag och blåsa liv i seglen, skriver Carl Börjesson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Som vi kunde läsa i GP 16/2 har GreenCarrier köpt ostindiefararen Götheborg och SOIC:s rättigheter. Tanken slog mig en dag varför finns inte Svenska Ostindiska Companiet kvar. Dagens containerfrakt kan ju liknas vid dåtiden och SOIC:s affärsidé att man handlar varor ifrån Kina.

GreenCarrier kunde starta upp SOIC igen som ett dotterbolag och blåsa liv i seglen. Företaget kunde då på egen hand klara sig att bekosta underhållet av ostindiefararen Götheborg. Det skulle bli lagom till 400-årsjubileet. Och SOIC kunde på nytt blomstra som i fornstora dar.

Carl Börjesson

LÄS MER:Ostindiefararen såld – klart med ny Kinaresa

LÄS MER:21 tips till ostindiefararen ”Götheborg”

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS