Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ställ krav på Bank-id och på bankerna

Nu när privatpersoner måste ha Bank-id för att ta del av viktiga samhällsfunktioner måste det även ställas krav på företaget bakom tjänsten, skriver Bengt Johansson

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: [email protected]

Nu finns det en konkurrent – Freja e-ID – men eftersom bankerna tycks ha ekonomiska intressen i Bank-Id så är det väl inte troligt att Freja e-ID kommer att accepteras av bankerna förrän de tvingas till det lagvägen, skriver insändarskribenten. Bild: Fredrik Persson/TT
Nu finns det en konkurrent – Freja e-ID – men eftersom bankerna tycks ha ekonomiska intressen i Bank-Id så är det väl inte troligt att Freja e-ID kommer att accepteras av bankerna förrän de tvingas till det lagvägen, skriver insändarskribenten. Bild: Fredrik Persson/TT

Den Iphone 5 som jag har fungerar utan problem till det jag använder den till – som att ringa (hör och häpna), läsa tidningar jag prenumererar på och att surfa på Internet. Nu aviserar Bank-Id att de slutar stödja operativsystemen IOS 10.3.4 och även IOS 11. Samtidigt kommer Iphone inte att göra det möjligt att installera högre versioner än IOS 11 för Iphone 5. Ansvariga för Bank-id menar att fungerar det inte, då får man köpa en ny telefon.

Jag mår illa när jag ser sådana uttalanden. De skyller naturligtvis på säkerhetsproblem vilket går på tvärs med det Iphone säger om operativsystemet IOS 10.3.4 som jag använder som de menar är säkert. Säkerhetsluckor kan åtgärdas – känner man till dem så går det självklart att åtgärda dem. Detta har vi sett i de stora databassystem vi använder inom industrin. Vi finner säkerhetsluckor som vi kräver att dataleverantören skall åtgärda och vilket de också gör.

Det borde stiftas lagar som skyddar oss konsumenter mot sådana här manipulativa åtgärder från företag. Bank-Id har ingen verklig konkurrens, vilket gör att vi konsumenter är helt i händerna på dem.

Nu finns det en konkurrent – Freja e-ID – men eftersom bankerna tycks ha ekonomiska intressen i Bank-Id så är det väl inte troligt att Freja e-ID kommer att accepteras av bankerna förrän de tvingas till det lagvägen.

Som om inte detta skulle vara nog så är Swedbank, vad jag vet, den enda banken som begränsar giltighetstiden för Bank-Id på fil i datorn till tre månader. Min broders Bank-Id från Nordea på fil i datorn har en giltighet på tre år. Men Swedbank kan inte ge något svar på varför de bara har tre månader när andra kan ha tre år.

Det borde stiftas lagar som skyddar oss konsumenter mot sådana här manipulativa åtgärder från företag. Bank-Id har ingen verklig konkurrens, vilket gör att vi konsumenter är helt i händerna på dem. Det bör naturligtvis finnas möjliga alternativ till Bank-Id eftersom det snart sagt måste användas i alla tänkbara sammanhang. Numera klarar man sig knappt utan bank-id eller liknande app för inloggning hos en bank. Att Bank-Id skall tillåtas helt styra borde man inte behöva acceptera!

Bengt Johansson