Som folkbokförd i Göteborg, använde jag mitt Seniorkort första gången en vecka efter det att jag fyllt 65 år. Jag åkte sträckan Trollhättan-Göteborg med tåg. Det slutade med att jag fick en tilläggsavgift från SJ på 1200 kr då jag enligt SJ:s biljettkontrollör befann mig på fel tåg.
Jag har åkt sträckan Göteborg-Trollhättan, t & r, med tåg i cirka 20 år. De sista åren har jag valt att köpa en ABC biljett med appen ToGo. Denna gång köpte jag en BC biljett med appen ToGo då ju Seniorkortet gäller för zon A. Det gjorde den inte alls, enligt SJ:s biljettkontrollör som även sa att i det brev som medföljde Seniorkortet står det "Gäller ej på SJ tåg". Hade inte med mig brevet men när jag kom hem läste jag igenom brevet igen. Kunde dock ej finna den raden. Jag har även mailat brevet till SJ:s kundtjänst för att be dem informera mig om var i brevet jag kan finna denna rad, men ej fått något svar.
På tåget jag åkte med stod det SJ, Värmlandstrafik, Västtrafik på utsidan av vagnarna. Det stod Västtrafik på dörrarna. Det var Västtrafiks kortläsare. Mitt Seniorkort är stämplat Västtrafik.
En granne till mig som förra året använde sig av Västtrafiks Sommarbiljett sa att gällande den biljetten står det på Västtrafiks hemsida "Biljetten gäller på alla Västtrafiks fordon inom Västtrafiks område. Undantag är vissa tågsträckor med SJ Regional"
Den informationen fanns inte med i det brev som följde med Seniorkortet det vill säga att Seniorkortet inte gäller SJ Regional.
Tilläggsavgiften på 1200 kronor har jag inte själv haft råd att betala utan fått be snälla släktingar om hjälp. Som fattigpensionär känner jag mig grundlurad av Seniorkortets giltighet. Nu vågar jag inte längre använda Seniorkortet på mina tågresor mellan Göteborg och Trollhättan utan får fortsätta att köpa vanliga ABC biljetter med ToGo appen.
Besviken nybliven fattigpensionär